Eleonora Roaro Italian, b. 1989

Eleonora Roaro (Varese, 1989) is a visual artist and researcher based in Milano. She holds degrees in Photography (BA – IED, Milano), Visual Arts and Curatorial Studies (MA– NABA, Milano), and Contemporary Art Practice (MA – Plymouth University, Plymouth).
 
Currently, is a lecturer in Aesthetics, New Media Aesthetics, Multimedia Communication, and Modern Art History at NABA, Milano (BA Cinema and Animation, BA Creative Technologies, MA Creative Media Production). Additionally, she teaches Phenomenology of Contemporary Art at IED, Milano (BA Product Design).
Her work has been shown since 2011 in many galleries and museums such as La Triennale (Milano), Fabbrica del Vapore (Milano), Casa degli Artisti (Milano), CAMERA (Torino), MACRO (Roma), CAMeC (La Spezia), E-Werk (Freiburg), Maison de la Culture (Clermont- Ferrand), La Friche (Marseilles), Istituto Italiano di Cultura (Madrid and Prague).
 
As a research fellow at the Università degli Studi di Udine, she contributed to the 2019 project "VR and AR in the valorisation of cultural and art heritage”. From 2020 to 2024, she was part of the project "Sensing Dolce Vita: An Experiment in VR Storytelling," which won the MISTI Global Seed Fund (Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA;
SISSA, Trieste, Friuli-Venezia Giulia). She has also authored articles focusing on cinema architecture and VR reconstruction (L’Avventura, 2020; Alphaville, 2021), film programming in Udine (MHRA, 2024), cinema theatres in visual arts (LabCom, 2021), and the work of Lynn Hershman Leeson (Mimesis, 2019).
 
 
Eleonora Roaro (Varese, 1989) è un’artista visiva e ricercatrice con sede a Milano. Ha studiato Fotografia (BA – IED, Milano), Arti Visive e Studi Curatoriali (MA – NABA, Milano) e Contemporary Art Practice (MA – Plymouth University, Plymouth). È docente di Estetica, Estetica dei Nuovi Media, Storia dell’arte moderna e Comunicazione multimediale presso
NABA, Milano (BA Cinema & Animation, Creative Technologies, MA Creative Media Production) e di Fenomenologia delle arti contemporanee presso lo IED, Milano (BA Product Design).
 
Il suo lavoro è stato esposto dal 2011 in numerosi musei e gallerie, tra cui La Triennale (Milano), Fabbrica del Vapore (Milano), Casa degli Artisti (Milano), Museo diffuso (Torino), CAMERA (Torino), MACRO (Roma), CAMeC (La Spezia), E-Werk (Friburgo), Maison de la Culture (Clermont-Ferrand), La Friche (Marsiglia), Istituto Italiano di Cultura (Madrid e Praga). Nel 2019 come assegnista di ricerca presso l’Università degli Studi di Udine ha lavorato al progetto “VR e AR nella valorizzazione del patrimonio culturale e artistico”. Dal 2020 al 2022 ha fatto parte del progetto “Sensing Dolce Vita: An Experiment in VR Storytelling”, vincitore del MISTI Global Seed Fund (Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA; SISSA, Trieste, Friuli-Venezia Giulia). Alcuni dei suoi articoli più recenti si sono concentrati sull’architettura cinematografica e sulla ricostruzione in VR (L’Avventura, 2020; Alphaville, 2021), sulla programmazione a Udine (MHRA, 2024), sulle sale cinematografiche nelle arti visive (LabCom, 2021) e sul lavoro di Lynn Hershman Leeson (Mimesis, 2019).